امروزه ارائه مطالب درسی توسط ابزارهای تکنولوژی معمول شده است و ارائه مطالب درسی توسط دانش‌آموزان به کمک پاورپوینت و دیگر نرم‌افزارهای ارائه تصویری در مقاطع مختلف تحصیل در مدرسه و دانشگاه رواج دارد.

با وجود مشخص بودن فواید این ارائه‌های دانش‌آموزی حداقل برای ارائه‌دهندگان (که شامل تجربه کار گروهی، تجربه صحبت در جمع و گرفتن بازخورد می‌باشد) همچنان اهداف و استانداردهای مشخصی در ارائه‌های دانش‌آموزی لحاظ نمی‌شود.

ارائه‌های دانش‌آموزی خصوصا برای دانش‌آموزانی که قرار است آن را ببینند و یاد بگیرند کسل‌کننده و کم‌بازده است. ارائه‌ها کیفیت لازم را ندارد و حتی چندان در بالا رفتن اعتماد به نفس دانش‌آموزان در صحبت در جمع موثر نیست. در ادامه به چند سوال درباره ارائه‌های سمعی-بصری دانش‌آموزی جواب می‌دهیم.

student_presentation

با وجود یادگیری کم‌رنگ از ارائه‌های دانش‌آموزی، چرا بعضی از دانش‌آموزان آن را دوست دارند؟

ارائه‌های دانش‌آموزی باعث تنوع در موضوعات مورد بحث در کلاس می‌شوند و نظم خشک معمول در کلاس را می‌شکنند.

آیا ارائه‌های دانش‌آموزی، در روند آموزش سردرگمی ایجاد می‌کنند؟

از آنجا که این ارائه‌ها بادقت شنیده یا یادداشت‌برداری نمی‌شوند؛ اگر مطالبشان قرار باشد در امتحان بیاید و آزموده شود باعث آشفتگی دانش‌آموزان می‌شود اما اگر مباحث مرتبط با کلاس اما خارج از مباحث امتحانی ارائه شود، می‌تواند به روند یادگیری کمک کند.

چطور می‌شود ارائه دانش‌آموزی را یک تکلیف گروهی مناسب دانست؟

یک تکلیف گروهی خوب باید همفکری همه گروه را در تمام مراحل شامل شود. انتخاب موضوع، مطالعه موضوع، آماده کردن محتوای اسلایدها، ساخت اسلاید و صحبت در مقابل کلاس؛ همه باید با همکاری کل گروه جلو روند.

اما از آنجا که امکان گرد هم آمدن دانش‌آموزان در خانه برای آماده کردن تکالیف درسی -طبق تجربه- اندک است؛ زمان و مکان مناسب برای کار بر روی ارائه، باید در مدرسه فراهم شود. اختصاص دادن زمانی در کلاس برای آماده‌سازی ارائه‌ها به همراه راهنمایی‌های معلم می‌تواند یادگیری دانش‌آموزان از روند شکل دادن به یک بحث کلاسی را بالا ببرد.

چگونه ارائه‌های دانش‌آموزی باعث کم شدن ترس از صحبت در جمع می‌شود؟

شاید مهم‌ترین فایده ارائه‌های دانش‌آموزی صحبت در جمع باشد اما به شرطی که همه دانش‌آموزان مجبور به ارائه شوند حتی یک گروه چهار نفره می‌توانند ارائه‌ای بیست دقیقه‌ای انجام دهند و هر کدام در آن پنج دقیقه صحبت کنند. کوتاه کردن صحبت و متنی که باید بدانند از فشار بر دانش‌آموزان کم می‌کند و کنترل زمان ارائه‌ها توسط معلم باعث نظم دادن به روند کلاس می‌شود چون همه می‌دانیم که نوبت ارائه به خیلی‌ها نمی‌رسد.

ارائه کلاسی چگونه به بالا بردن کیفیت یادگیری و مسئولیت‌پذیری دانش‌آموزان کمک می‌کند؟

دکتر ویلیام گلاسر نویسنده کتاب مدرسه کیفی، خواستن کار باکیفیت را از شاخصه‌های مهم بازدهی بالای مدارس می‌داند. با خواستن ارائه باکیفیت و مشخص کردن شاخصه‌های کیفیت برای دانش‌آموزان می‌توان روند کلاس را برای آنها جدی و چالش‌برانگیز کرد تا نهایت تلاش خود را برای به ثمر رساندن پروژه شخصی یا گروهی خود بکنند.