feedback_equal

در نظریه یادگیری اکتشافی برونر پس از انگیزش، ساختار و توالی؛ "تقویت" چهارمین اصل فرآیند یادگیری است. یادگیری مستلزم تقویت است و این تقویت به معنای دریافت بازخورد درباره عملکرد است.

بازخورد دادن مناسب دو شرط اصلی دارد: زمان بسیار مهم است، اگر شاگرد خیلی زود از نتایج عملکرد خود آگاه شود، سردرگم می‌شود و مقصود اصلی درس را متوجه نمی‌شود و اگر نتایج را دیر بگیرد ممکن است از مرحله یادگیری گذشته باشد و اطلاعات غلط را به خاطر سپرده باشد. مساله دوم این است که بازخورد بصورتی باشد که یادگیرنده آن را درک کند و در سطح رشد سنی او باشد.

feedback1

ویلیام گلاسر در کتاب تئوری انتخاب، بازخورد گرفتن از طریق ارزشیابی‌های رایج را در یادگیری بی‌اثر می‌داند، او می‌گوید: از آزمون‌ها نباید به گونه‌ای استفاده کنیم که هدفش اندازه‌گیری پیشرفت دانش‌آموز باشد بلکه ارزیابی باید باعث افزایش کیفیت کار آنها شود. در مدرسه‌ی کیفی که بچه‌ها دائما در حال آزمودن توانایی‌ استفاده از دانش خود هستند، امتحان‌ها به شیوه‌ی "کتاب باز" انجام می‌شود.

در آزمون‌ها سوالات تحمیلی یا غافل‌گیرانه و تنبیه‌گر وجود ندارد و همه دانش‌آموزان می‌توانند به کتاب مراجعه کنند با این وجود باید برای پاسخ به سوالات فکر کنند و هر کس پاسخ‌هایی نشان‌دهنده‌ی شایستگی خود ندهد نمره قبولی نمی‌گیرد. این آزمون‌ها کوتاه هستند و مرتب صورت می‌گیرند و بازده بالاتری از آزمون‌های حافظه‌محور دارند.

feedback2

سوزان بوکهارت نویسنده کتاب "چگونه به دانش‌آموزان بازخوردهای موثر دهیم؟" در ویدیویی نظر خود درباره ارزشیابی دانش‌آموزان را به این صورت بیان می‌کند: "نباید نمره‌ای وجود داشته باشد، دانش‌آموزان باید یاد بگیرند چون باور دارند مطلب ارائه شده برایشان مفید است. بهترین کار این است تلاش کنیم تا هدفی را به دانش‌آموزان نشان دهیم که قصد رسیدن به آن را دارند و نشانه‌های کوتاه و طولانی‌مدت از پیشرفت در مسیر یادگیریِ پیش رویشان به آنها ارائه کنیم.

feedback3

اینکه دانش‌آموزان از عملکرد و دستاوردهای یادگیری خود آگاه شوند، به همان اندازه مهم است که معلمان درباره عملکرد و دستاوردهای آنها بدانند. یادگیری مهم است نه ارزیابی، ارزیابی ابزاری کمک‌کننده به یادگیری‌ست.

دانش‌آموزان می‌خواهند ببینند به کجا رسیده‌اند همانگونه که در طول انجام بازی‌های کامپیوتری به راحتی از عملکرد و دستاوردهای خود آگاه می‌شوند. آنها دائما امتیازهای خود را چک می‌کنند. همه انسان‌ها می‌خواهند عملکردشان را بهبود دهند، وظیفه ارزیابی هم همین است که آینه‌ای باشد که این را به ما نشان دهد. "

feedback4

feedback5

feedback6