امروزه متخصصین آموزش شناختی؛ آموزش به نوجوانان را متفاوت از تمامی سنین دیگر می‌دانند. مغز نوجوان هنوز در حال توسعه و تکمیل است و همین تفاوت مغز یک نوجوان و بزرگسال است که باعث تفاوت رفتار و خلق‌وخوی نوجوانان می‌شود. مغز نوجوان به گونه‌ای کار می‌کند که احتمال ندیدن عواقب کارها و تمایل به ریسک بالا در آنها زیاد است.

Teen_Brain

محققان دانشگاه هاروارد گزارش کرده‌اند که مغز انسان در سنین نوجوانی و جوانی همچنان در حال رشد و توسعه است. قسمت جلویی مغز که مسئول فرآیندهای شناختی مانند استدلال، برنامه‌ریزی و قضاوت است همچنان در این سنین در حال توسعه است و این روند تکمیل ذهن تا سنین 25 تا 30 سالگی ادامه دارد.

تغییرات مغز نوجوانان به صورتی است که درک ریسک را در آنها کم و هیجان‌جویی را در آنها زیاد می‌کند و کنترل بر خود برای آنها مشکل خواهد بود. نوجوانی سن هویت‌یابی اجتماعی است و نظر همسالان و تایید آنها از مهمترین انگیزه‌های نوجوانان است. این مساله تاثیرپذیری آنها از یکدیگر را زیاد می‌کند و می‌تواند خطراتی در پی داشته باشد.

motivating_teens

نداشتن کفایت اجتماعی، مسئولیت‌پذیری و توان تصمیم‌گیری موثر از مشکلات نوجوانان و جوانان زمان حاضر است. الگوی مدارس به گونه‌ای است که زندگی واقعی و یادگیری مسئولیت‌های روزمره‌ی بزرگسالان را برای نوجوانان به تاخیر می‌اندازد و امکان تجربه و یادگیری واقعی را از آنها می‌گیرد. کارآموزی برای جوان‌ترها در عصر کشاورزی از 7 سالگی و برای جوان‌ترهای امروز حتی در 27 سالگی شروع می‌شود.

این تاخیر در تجربه‌اندوزی در جامعه که به دلیل تخصصی شدن دانش به وجود آمده است امکان رشد مغز نوجوان را از جهاتی می‌گیرد. هر چند نوجوان امروز از نوجوان گذشته بهره‌ی هوشی بالاتری دارد و آگاهی گسترده‌ای از موضوعات مختلف دارد ولی بی‌جهت و افسرده‌تر است و خودآگاهی و خودکنترلی پایین‌تری دارد چون امکان مسئولیت‌پذیری و تجربه‌اندوزی در جامعه از او گرفته شده است.

teenage work experience

امروز بهترین مدارس خصوصا در مقطع دبیرستان در تلاش هستند با فراهم کردن فرصت کارآموزی، دادن نقش‌های اجتماعی به نوجوانان، سفرهای علمی و امدادرسانی و ... فرصت مسئولیت‌پذیری و رشد را به نوجوانان بدهند. همانگونه که می‌دانیم مغز ما با تجربه کردن تغییر و رشد می‌کند؛ لازم است محیطی فراهم کنیم که نوجوانان زندگی واقعی و مسئولیت‌پذیری را تحت نظارت و راهنمایی بزرگسالان تجربه کنند. بدین صورت به خودشناسی و کفایت اجتماعی که لازمه زندگی بزرگسالانه است دست پیدا می‌کنند.