شناخت شامل تمام عملکردها و پردازش‌های ذهنی است که همه روزه به کار می‌گیریم مانند حافظه، یادگیری، حل مساله، استدلال و تصمیم‌گیری.

metacognition_as_pedagogy

فراشناخت؛ همان "تفکر درباره تفکر" است یا "یادگیری اینکه چگونه یاد بگیریم". فراشناخت به ما کمک می‌کند یک کار را از طریق برنامه‌ریزی، پیگیری و ارزیابی به بهترین نحو پیش ببریم. فراشناخت دیدی به یادگیری است که وقتی به وجود می‌آید که از خودمان بپرسیم: "درباره یادگیری خودم چه می‌دانم و این اطلاع در موقعیت جدید چه کمکی به من می‌کند؟"

metacognition

مثال‌هایی برای بکارگیری فراشناخت:

-          شخص روش مناسب یادگیری خود را تشخیص می‌دهد.

-          شخص یاد می‌گیرد که چگونه چیزها را بهتر به خاطر می‌سپارد.

-          شخص از خطاهایی که در قضاوت درباره دیگران دارد، آگاه می‌شود.

-          شخص یاد می‌گیرد چه روش‌هایی در حل مسائل مشخصی، بیشتر موثرند.

metacognition

فراشناخت به این دلیل در آموزش بسیار مهم است که دانش‌آموزان را قادر به درک کارکرد ذهنشان می‌کند و می‌توانند روند یادگیری خود را به وسیله برنامه‌ریزی، هدف‌گذاری، خودبازبینی و سنجش خود، دگرگون سازند.

metacognition knowlegde

فراشناخت نقش مهمی در تعمیم آموخته‌ها دارد؛ چه در دروسی مانند ریاضیات که نیاز است شیوه حل مساله به مسائل دیگر تعمیم داده شود و چه در آموزش‌هایی که نیاز است در زندگی به صورت عملی مورد استفاده قرار بگیرند.

یاد دادن مهارت‌های فراشناختی خصوصا می‌تواند به پیشرفت درسی دانش‌آموزان ضعیف‌تر کمک کند چون دانش‌آموزان قوی‌تر توانسته‌اند فراشناخت را در خود تقویت کرده و تا حدی بر روند پیشرفت درسی و برنامه‌ریزی خود مسلط شوند. 

9_ways_to_improve_meta_cognition