در مطلب قبل درباره کاربردی‌ترین روش‌های آموزش ترکیبی صحبت کردیم، تمام این روش‌ها بر چهار اصل زیر استوار هستند:

تسلط‌محوری (Mastery-Based)

شخصی‌سازی (Personalize)

روابط انسانی مطلوب  (Relationship)

تسلط و مالکیت دانش‌آموز بر روند یادگیری  (Student Ownership)

personalized

هر کدام از روش‌های آموزش ترکیبی به نحوی سعی در برآورده کردن این اهداف آموزشی دارند. معلمان Summit Schools رمز کار خود را داشتن توقع بالا از دانش‌آموزان برای رشد درسی و شخصیتی می‌دانند، دانش‌آموزان در این مدرسه مسئول روند یادگیری خود هستند و مسئولیت‌پذیری را تمرین می‌کنند.

accountability

معلمان Navigator Schools رمز موفقیت خود را در ایستگاه‌های درسی 45 دقیقه می‌دانند، این زمان نسبتا کوتاه کلاس باعث درگیری بیشتر دانش‌آموزان با محتوای درسی می‌شود. آنها تکنولوژی را کمک‌یار معلم می‌دانند که به دانش‌آموزان امکان تمرین بیشتر را می‌دهد.

معلمان مدرسه پیش‌دبستانی و ابتدایی KIPP رمز کارایی مدرسه خود را تطابق آموزش با نیازهای هر کودک می‌دانند، بدین صورت دانش‌آموزان با زمینه ضعیف می‌توانند محتوای درسی چهارساله را در دو سال (ا آموزش مناسب سطح آنها در گروه‌های کوچک) طی کنند.

educational_tech_toys

برای دانش‌آموزانی که تجربه درس خواندن در کلاس‌های معمول را دارند، وارد شدن به کلاس‌هایی با آموزش ترکیبی ساده نیست؛ ممکن است گیج شوند یا حتی تمایل داشته باشند به سبک قبلی برگردند. باید دانش‌آموزان را برای پذیرش مسئولیت یادگیری خود آماده کرد. باید با روند کلاس آشنا شوند و بدانند زمانی که چیزی درست پیش نمی‌رود مثلا اینترنت ندارند یا نرم‌افزار آموزشی درست کار نمی‌کند چه باید بکنند.

معلمان در مدارسی با آموزش ترکیبی معمولا دو هفته ابتدایی سال را به آماده‌سازی دانش‌آموزان می‌پردازند، اینکه در یادگیری به خودآگاهی برسند که چگونه بهتر یاد می‌گیرند.

Springs_Studio_for_Academic_Excellence

نقش معلم در آموزش ترکیبی حیاتی است و آمدن تکنولوژی به کلاس‌ها نه تنها نیاز به معلم را کم نمی‌کند بلکه بیش از پیش به معلمان توانمند در برنامه‌ریزی و بکارگیری تکنولوژی‌های آموزشی محتاج است. نقش معلم در آموزش ترکیبی تا حدی متفاوت از کلاس‌های معمول است و نیاز است معلمان، مهارت‌های خود را مورد بازنگری قرار دهند.

5 تغییر در نقش معلمان در آموزش ترکیبی:

1. معلم دیگر ارائه‌دهنده درس نیست بلکه تسهیل‌کننده روند یادگیری دانش‌آموز است. البته آموزش به شیوه سخنرانی قرار نیست از کلاس حذف شود بلکه بیشتر زمان تدریس به گروه‌های کوچک اختصاص خواهد یافت.

2. از گروه‌بندی پویا به جای گرو‌بندی ثابت دانش‌آموزان استفاده می‌شود. دانش‌آموزان بر اساس نشان دادن تسلط در مبحث درسی در یک گروه قرار گرفته و به درس بعد می‌‌روند و دانش‌آموزانی که عقب می‌مانند در گروهی دیگر دوباره درس را کار می‌کنند. این گروه‌ها دائما با تغییر در تلاش و تسلط دانش‌آموزان، تغییر می‌کنند.

3. معلم سعی می‌کند با هر دانش‌آموز ارتباطی انفرادی و معنادار ایجاد کند و نفر به نفر به آنها راهنمایی دهد.

4. معلم علاوه بر انتقال دانش درسی، مهارت و مدل ذهنی دانش‌آموزان را مورد توجه قرار می‌دهد.

5. تخصص به جای همه‌چیزدانی: داشتن این توقع که معلم در همه چیز خوب باشد غیرواقع‌بینانه است. بعضی از معلمان سخنرانان و مدرسین خوبی هستند، بعضی از معلمان در کار با نمرات و ارزشیابی دانش‌آموزان توانمندند، بعضی از معلمان با گروه بزرگ دانش‌آموزان خوب کار می‌کنند، بعضی از معلمان در اداره ‌گروه‌های کوچک و گفتگوی انفرادی فوق‌العاده‌اند، بعضی از معلمان در برنامه‌ریزی درسی و تنظیم محتوای آموزشی مستعد هستند و بعضی می‌توانند دروس به ظاهر خشک را با ادبیات، موسیقی و سایر هنرها ترکیب کنند و آموزش دهند.

آموزش ترکیبی این امکان را به معلمان می‌دهد که نکات قوت خود را به کار بگیرند و تمام مسئولیت‌های یک کلاس به دوششان نباشد.