بودجه لازم برای اجرای آموزش ترکیبی به مدل آموزشی‌ طراحی‌شده برای مدرسه بستگی دارد. سه دسته هزینه اصلی برای اجرای آموزش ترکیبی در سطح یک کلاس شامل سخت‌افزار، نرم‌افزار و لوازم جانبی می‌شود. سخت‌افزار مورد نیاز به تعداد دانش‌آموزان و مدل آموزش ترکیبی وابسته است و انتخاب نرم‌افزار هم وابسته به سخت افزار تهیه‌شده و اهداف آموزشی مدرسه است. لوازم جانبی برای آموزش ترکیبی بسیار مهم هستند، ایستگاه‌های شارژ، هدفون‌ها و مودم‌ها و ... که معمولا در برنامه‌ریزی اولیه چندان مورد توجه نیستند.

مدل آموزشی از آنجا در بودجه تاثیرگذار است که تعداد سیستم مورد نیاز برای دانش‌آموزان را مشخص می‌کند، در مدل آموزش منعطف که هر دانش‌آموز با سرعت متناسب خود درس‌ها را پشت سر می‌گذارد؛ به ازای هر دانش‌آموز به یک سیستم کامپیوتر نیاز است ولی در روش چرخش ایستگاه‌ها که دانش‌آموزان به چند گروه تقسیم می‌شوند و به کارهای مختلفی در کلاس می‌پردازند؛ به ازای هر سه دانش‌آموز به یک سیستم کامپیوتر احتیاج است.

چگونه می‌توان هزینه‌های آموزش ترکیبی در سطح یک کلاس را کاهش داد؟ اولین جواب برای این سوال افزایش جمعیت دانش‌آموزان است. از آنجایی که تعداد مطلوب دانش‌آموز برای کار با یک معلم 13 تا 18 نفر است؛ چگونه می‌توان با اضافه کردن به جمعیت کلاس‌های معمول که بالای 20 دانش‌آموز در آنها تحصیل می‌کند به کیفیت آموزش اضافه کرد؟

با آوردن کامپیوتر به کلاس‌ها نیمی از دانش‌آموزان برای حل تمرینات پای سیستم خواهند بود و بدین صورت در یک کلاس سی نفره، معلم لازم است در هر نوبت برای 15 نفر درس را توضیح دهد.

استفاده از تکنولوژی نیاز به منابع چاپی از جمله کتاب، دفتر، جزوات و امتحانات چاپ‌شده را کم می‌کند و این باعث کم شدن هزینه‌هاست. از طرفی با توجه به کارکرد چندساله لوازم الکترونیک خریداری شده برای کلاس‌ها، در سال دوم شاهد صرفه‌جویی بیشتری خواهیم بود.

مثالی از بودجه‌ریزی برای یک کلاس از یک مدرسه ابتدایی با مدل جابه‌جایی بین ایستگاه‌ها در کالیفرنیا:

ELEMENTRY_STATION

ELEMENTRY_STATION2

ELEMENTRY_STATION3

اما برای اجرای آموزش ترکیبی در سطح مدرسه علاوه بر سخت‌افزار، نرم‌افزار و لوازم جانبی، جوانب دیگری نیز وجود دارد. ساختمان مدرسه و مبلمان کلاس‌ها و کارکنان مدرسه؛ دو موضوع تاثیرگذار در بودجه‌ریزی برای اجرای آموزش ترکیبی در مدارس هستند.

SCHOOL_SCALE

هرچند تاثیر معماری مدارس در اجرای یک سیستم آموزشی جدید چشمگیر است اما برای مدارس ساخته‌شده نیز آسان است که با حداقل هزینه بتوانند با تغییرات در رنگ، چیدمان و مبلمان، فضاهای مدرسه را پذیرای آموزش ترکیبی کنند. از آنجا که قسمت قابل توجهی از بودجه مدارس صرف کارکنان می‌شود، تغییر در نسبت تعداد معلم به دانش‌آموز، استفاده از کمک‌معلمان و تغییر در نقش‌های کارکنان می‌تواند تفاوت زیادی در هزینه‌های مدرسه ایجاد کند و به تامین هزینه‌های اولیه آموزش ترکیبی کمک کند.

باید در نظر داشته باشیم که هدف از آموزش ترکیبی صرفه‌جویی نیست بلکه آموزش اثربخش به دانش‌آموزان است ولی صرفه‌جویی در منابع مالی مدارس می‌توانند آموزش ترکیبی را فراگیر و از نظر اقتصادی پایدار کند.

مثالی از بودجه‌ریزی برای یک مدرسه ابتدایی با مدل جابه‌جایی بین کلاس‌ها در کالیفرنیا:

ELEMENTRY_LAB

ELEMENTRY_LAB3

ELEMENTRY_LAB4

اینکه تا چه حد هزینه‌های اجرای آموزش ترکیبی در کشور ما با مدل‌های اجراشده در امریکا شباهت داشته باشد موضوعی است که نیاز به بررسی دارد و ممکن است تهیه سخت‌افزار و فراهم کردن اینترنت در کشور ما هزینه‌های بالاتری داشته باشد و همچنین محدودیت‌های موجود در محتوای آموزشی الکترونیک فارسی هزینه‌های دیگری را تحمیل کند و اجرای این کار در چند سال اول نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری از جانب مسئولین امر داشته باشد.

پی‌نوشت: برای اطلاعات کامل‌تر درباره بودجه‌ریزی آموزش ترکیبی می‌توانید به این ویدیو از درس چهارم و سایر ویدیوهای درس پنجم دوره آموزش ترکیبی سایت Coursera مراجعه کنید.