بحث‌های زیادی بر سر ساعات حضور دانش‌آموز در مدرسه مطرح است. بسیاری بر این عقیده‌اند که ساعت شروع مدرسه‌های ما زودهنگام است و دانش‌آموز آمادگی ذهنی لازم برای شروع کلاس را ندارد که تا حدی درست به نظر می‌رسد. ساعات کلاسی مدارس عادی ما چندان طولانی نیست، مگر با کلاس‌های فوق‌العاده و خارج از زمان مدرسه که بسیاری از دانش‌آموزان را درگیر خود کرده است. بعضی معتقدند با وضعیت موجود مدارس هر چه ساعات مدرسه کوتاه‌تر باشد، بهتر است و دانش‌آموز امکان یادگیری بیشتری در طول روز در محیط خانه دارد. بعضی دیگر می‌گوید وضعیت مدارس باید بهتر شود و با افزایش ساعات کلاسی، دانش‌آموز مجبور نباشد تکالیف خود را به خانه بیاورد و بتواند در مدرسه با راهنمایی معلمان به حل تمرین بپردازد.

با بررسی مدرسه‌های کشورهای پیشرو در زمینه آموزش می‌بینیم که ساعات کلاسی طولانی‌ای دارند و اکثرا صبح‌ها تا بعد از ظهر دانش‌آموزان در مدرسه حضور دارند. در این مدرسه‌ها سعی می‌شود دانش‌آموز نظم، تلاش و مسئولیت‌پذیری را یاد بگیرد و بتواند از یک روز خود استفاده مناسبی ببرد. برای دانش‌آموز ساعات استراحت و فضای مناسب استراحت درنظر گرفته می‌شود و سعی می‌شود با بهبود فضای مدرسه و شیوه آموزش مناسب مدرسه را برای دانش‌آموز دوست‌داشتنی کنند. به نظر من این فکر که مدرسه دیر شروع شود و یا کوتاه باشد به خاطر بی‌کیفیت بودن مدارس ما است و مدرسه باید به صورتی تغییر کند که دانش‌آموزان دوست داشته باشند زودتر بروند و دیرتر برگردند.

مدارس آموزش ترکیبی که در مطالب قبلی درباره‌شان بحث کردیم، به صورت حدودی از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر پذیرای دانش‌آموزان هستند و سعی می‌کنند با تنوع بخشیدن در شیوه‌های آموزش و شرایط مناسب استراحت در بین دو تایم صبح و عصر، از خستگی دانش‌آموزان در طول ساعات مدرسه جلوگیری کنند. زمانبندی دو نمونه از این مدارس را در تصاویر زیر می‌بینیم: (لطفا تصاویر را در صفحه دیگری باز کنید یا ذخیره کنید تا با وضوح مناسبی نمایش داده شوند).

kipp_schedule

summit_schedule